Започва изкоп на траншея на дъното за новата част на тръбопровода във Варненското езеро
Изкоп на нова траншея по дъното за новата част на тръбопровода във Варненското езеро започва днес. Тя ще е на дълбочина 22 м, като максималното газене на корабите, които минават в района на фарватера, е 11,5 м – 12 м. Това съобщи пред журналисти днес Христо Николов, главен инженер на фирма „Хидроремонт – ИГ“, която извършва подводните ремонтни дейности. Това съобщиха от пресцентъра на общината.
До момента е премахнат дефектирал участък от тръбопровода. Парчето е около 270 м, което бе извадено на две части. Новата част на тръбата, която вече е доставена, е от полиетилен, 500 мм външен диаметър.
„Работим активно по проекта за възстановяване на трасето. Следват заваряване, монтаж, изливане на тежести, подготовка на траншеята на дълбочина 22 метра. Прокопаването е най-сложната операция, ще са ни нужни около 45 дни, но всичко зависи от метеорологичните условия и корабния трафик. Имаме 14 водолази и наземен екип, работим и през почивните дни, когато това е възможно“, заяви инж. Христо Николов. Според него причина за аварията е механично разкъсване. „При подводния оглед намерихме част от тръбопровода на дълбочина около 13 м., скъсан на две части, въпреки че по проект е трябвало да бъде на 22 м. В момента останалата част на тръбата е частично под дъното“, допълни той.
Инж. Николов уточни, че в момента скъсаната тръба е със заглушки от двете страни, а се ползва аварийна тръба на КПС „Аспарухово“. Гаранцията на новото съоръжение ще бъде 8 години. На въпрос на журналисти дали в района на аварията е открита котва, инж. Николов отговори, че такава не е намерена.
На срещата с медиите присъства и инж. Михаил Маринов, зам.-управител на „ВиК“ – Варна. „В момента на дружеството е наложена санкция в размер от 44 000 лв. месечно, има решение на РЗИ за нейното редуциране на 11 000 лв. Но въпреки това, ние обжалваме и тази сума, защото считаме, че тя е наложена неправомерно. „ВиК“ не е причина за това замърсяване, тъй като сме само експлоатиращо предприятие на тази тръба, нито сме причинили аварията, нито е следствие на някаква недобросъвестност от страна на водния оператор. Напротив, бяхме първите, които уведомихме всички органи и заинтересовани страни“, коментира инж. Маринов.
„Миналата година на 20.08, след като установихме, че има промяна в работния режим на помпите на КПС „Аспарухово“, тръгнахме да установим на какво се дължи това, като паралелно с уведомихме собственика на съоръжението – Община Варна, за съществуващ евентуален проблем. Наехме водолазни екипи да направят обследване на тръбата. Предвид това, че лятото заради повишената температура на водата няма видимост, първият водолазен екип не можа да установи реално откъде идва проблемът. Нашето основно притеснение за извършване на действия по това съоръжение беше, че то беше в гаранция“, поясни инж. Маринов. Той допълни, че не е изисквана справка от ръководството на корабния трафик кои кораби са минавали в момента, тъй като „ВиК“ – Варна не е разследващ орган. Попитан дали има информация, че още пред 2014 г. е извършвана проверка от Икономическа полиция, свързана с този водопровод, той заяви, че не разполага с такива данни.
На въпрос дали специалисти на „ВиК“ – Варна са участвали при приемането на този тръбопровод, инж. Маринов заяви: „Той е въведен в експлоатация през 2011 г. Настоящото ръководство на „ВиК“ по него време не беше в предприятието, трябва да се обърнете към хората, които са били по него време. Цялата документация не е при нас, тъй като съоръжението не е било изграждано от „ВиК“, нито „ВиК“ е било бенефициент или възложител по програмите. МОСВ беше уведомено, предполагам, от Община Варна, ние също сме писали писма. Но пак казвам – тъй като съоръжението беше гаранционно, никой няма как да извърши някакви действия по него освен неговият изпълнител. Гаранцията съгласно ЗУТ е 8 години, т.е. от 2011 до 2019.“
В срещата с медиите участва и Христо Иванов, зам.-кмет на Община Варна. Той поясни, че Община Варна е изпратила писмо до гръцката фирма „СФЕЛИНОС СА“, изпълнител на строежа на тръбопровода, веднага след като е получена пълна информация за обекта от МОСВ. „Получихме договора от МОСВ, така видяхме видяхме клаузите, фирмата, адреса. Веднага изпратихме уведомително писмо, в което описахме какво се е случило и ги приканваме в най-кратък срок да се направи съвместен оглед и да се предприемат действия по отстраняване на възникналия проблем. Те не реагираха, а на 9.12.2019 г. приключи гаранционният период. Съвместно с „ВиК“ направихме допълнителен оглед, технически проект, избран бе изпълнител“, поясни Христо Иванов. Той допълни, че се подготвя писмо до гръцката компания, с всички стойности за новото строителство, за да се предприемат действия за възстановяване на парите. От МРРБ са осигурени 1,3 млн. лв. за ремонта.
Последни коментари