Радев си тръгнал от армията заради Ненчев. Готов е да стане президент.

Бившият шеф на ВСС ген. Румен Радев си е тръгнал от Българската армия, защото не искал да остане подчинен на министър на отбраната, който не се вслушва в експертизата му и се отнася към важните проблеми с неглижиране.

Това разкри самият Радев на пресконференция пред медиите, на която представи мотивите си в рапорта за напускане.

От 2 юни ръководеният от него екип е работил за приключване на най-важния документ, който обобщава всички технически, финансови, правни, критерии за закупуването на новия самолет. Документът е с обем над 230 страници. „Трябваше да приключим на 23 юли, не успяхме. Това стана факт на 1-ви август – с подписването на този документ подадох оставка”, обясни генералът.

Експозето му бе съпроводено с презентации и извадки от негови изказвания, тези на премиера и на министър Ненчев. Радев заяви, че се е готвил сам за пресконференцията.

Като основен мотив за напускане генералът изтъкна концепцията за съвместна охрана на въздушните ни граници, или така нареченият Air Policing.

От всички държави със собствена изтребителна авиация в НАТО единствено България е депозирала документ, с който кани съюзни държави за съвместен Аir Policing срещу заплащане. Финансовите средства по бюджета на МО следва да бъдат насочени приоритетно към осигуряване на изтребителната авиация на българските ВВС.

„С министъра се разминахме по начина на реализация на тази съвместна охрана и то по две направления. Първото е за необходимостта от дефиниране на понятието съвместна охрана в чл. 130 от Закона за отбраната – аз настоявах и предложих текстове, които да гарантират оцеляването и бъдещото развитие на изтребителната авиация, които МО отхвърли. Разминахме се и по втория въпрос за нашата финансова ангажираност за реализацията на това дежурство. Аз бях категорично против България да поема разходите на гостуващата държава”

Радев даде пример с организираните съвместни учения в Полша и в България и заяви, че няма нищо против полските военновъздушни сили, но не може да проумее факта, че ние ще плащаме за полските летци, които летят три пъти повече от нашите”.

Летецът припомни, че страната ни е най-бедна от всички държави с авиация, а се е съгласила да плаща на гостуващата страна. Само за 2016 г. недостигът на авиационно гориво за българските ВВС е на обща стойност 7,6 млн. лева.

Ген. Румен Радев представи и писмения си отговор на спорната концепция за Аir Policing, в която стои отказът му от съгласуване.

Той обясни, че никога не е бил против съвместна охрана на въздушното пространство на България, заедно с наши съюзници, като подкрепи изказването си с представени официални документи, изпратени до Министерство на отбраната. Той припомни свои изказвания пред медиите от 28 октомври 2014 г., че е абсолютно недопустимо друга държава да охранява въздушната ни граница, защото това е отказ от национален суверенитет и загуба на национално достойнство. Радев попита кой може да възстанови разбитата мотивация на българските летци, упражняващи изключително рискова професия и заяви, че сме отстъпили от охраната на въздушната ни граница на принципа на „аутсорсинг срещу заплащане”.

Пред журналистите бившият шеф на ВСС направи три предварителни уговорки – няма да излага политически теми, няма да отговаря на политически въпроси и няма да дава интервюта след края на пресконференцията.

Въпреки уговорката, че няма да излага политически теми, Радев препотвърди още веднъж казаното от него, че подписаният договор за съвместна охрана на въздушните ни граници е по-унизителен от Ньойския договор. Той даде за пример Румъния, която е приела национално отговорна позиция.

Радев упрекна Министерство на отбраната, че въпреки позицията на нашия представител в НАТО за отлагане на финансовата част, то тайно е изпратило договора за съвместна охрана на границите ни, заедно с финансова част.

Според него това означава, че страната ни ще трябва да плаща за кетъринг, хотел и настаняване на чуждите летци, които имат в пъти по-добри условия от нашите.

Румен Радев отхвърли обвинението на премиера Бойко Борисов, че е политически човек.

По негови данни нашите летци летят около 5 пъти по-малко от стандартите на НАТО за ефективност и безопасност. Според генералът Министерство на отбраната е виновно за тежкото състояние на българската авиация, а основната причина за това е некомпетентност на ръководството, гарнирано с неглижиране на военната експертиза, липса на стратегическо мислене и откровена наивност за възможностите и условията на нейното развитие.

Според него в съюзниците ни се създава впечатление, че нашата държава няма воля за развитие на собствени отбранителни способности, а предоставя безплатна подготовка на много по-осигурени от нас съюзни авиации.

„Ако се чувствам не готов – не излитам. Аз съм човек, който обича предизвикателствата и се готвя за тях. Никога не съм отказвал излитане, когато се е налагало” – така отговори Радев на въпрос дали е готов да стане президент.

You may also like...